Τμήμα Ένταξης

Κατηγορία: Κατανομή τμημάτων Δημοσιεύθηκε : Πέμπτη, 28 Μαϊος 2015

Τι είναι το Τμήμα Ένταξης:
Το τμήμα Ένταξης είναι μια δομή της Ειδικής Αγωγής μέσα στα γενικά σχολεία που στόχο έχει την εκπαιδευτική παρέμβαση με εξατομικευμένα προγράμματα στους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Λειτουργεί μέσα στο γενικό σχολείο ως ξεχωριστό τμήμα και δέχεται παιδιά από όλες τις τάξεις.


Ποιοι μαθητές μπορούν να συμμετάσχουν στο Τμήμα Ένταξης:
Στο Τ.Ε. φοιτούν παιδιά που εμφανίζουν δυσκολίες στη μάθηση, όπως: δυσλεξία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, γενικές μαθησιακές δυσκολίες. Παιδιά με ελαφρά νοητική ανωριμότητα, διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα ή διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή υψηλής λειτουργικότητας. Παιδιά με προβλήματα όρασης, ακοής και άλλα αισθητηριακά προβλήματα. Παιδιά με προβλήματα λόγου, ομιλίας και επικοινωνίας, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες ή προβλήματα συμπεριφοράς αλλά και παιδιά με υψηλές ή ιδιαίτερες ικανότητες (χαρισματικά παιδιά - Σύμφωνα με το νόμο 3699/2008, Κεφάλαιο Α: Γενικές διατάξεις, Άρθρο 3: Μαθητές με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες).
Στο Τμήμα Ένταξης μπορούν να συμμετέχουν οι μαθητές:
Α) που έχουν γνωμάτευση από διαγνωστική υπηρεσία (π.χ. ΚΕ.Δ.Δ.Υ).
Β) που δεν έχουν γνωμάτευση αλλά έχει παρατηρηθεί από τον εκπαιδευτικό της τάξης ότι παρουσιάζει ειδικές δυσκολίες. Σε αυτή την περίπτωση απαιτείται η αξιολόγηση του μαθητή από τον εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής και η σύμφωνη γνώμη του Σχολικού Συμβούλου.
Και στις δύο περιπτώσεις, για να φοιτήσει ο μαθητής στο Τμήμα Ένταξης του σχολείου του απαιτείται η ενυπόγραφη υπεύθυνη δήλωση του γονέα.
Πώς λειτουργεί το Τμήμα Ένταξης:
Οι μαθητές που έχουν επιλεγεί για να συμμετέχουν στο τμήμα ένταξης οργανώνονται σε ομαδούλες σύμφωνα με τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες. Αυτό σημαίνει ότι η συμμετοχή στην κάθε ομάδα δεν έχει καμία σχέση με την τάξη φοίτησης του μαθητή (π.χ μπορεί σε μια ομάδα να δουλεύουν μαζί ένας μαθητής της Β? τάξης και δύο μαθητές της Γ? τάξης που έχουν κοινές δυσκολίες). Έπειτα καθορίζεται από την εκπαιδευτικό του Τμήματος σε συνεργασία με τον δάσκαλο της τάξης, οι ώρες φοίτησής τους στο τμήμα έτσι ώστε να μην χάνονται ώρες κατά τις οποίες ο μαθητής παρακολουθεί και αποδίδει μέσα στην γενική τάξη. Σε καμία περίπτωση οι μαθητές δεν λείπουν από τα μαθήματα που αγαπούν και ενισχύουν την αυτοεικόνα τους όπως είναι η γυμναστική, η μουσική, τα εικαστικά και η πληροφορική. Συνήθως είναι προτιμότερο οι μαθητές να λείπουν σε μαθήματα που μπορούν εύκολα να αναπληρωθούν στο σπίτι όπως είναι τα θρησκευτικά, η ιστορία, η γεωγραφία, η μελέτη κλπ.
Τι διδάσκεται στο Τμήμα Ένταξης;
Ο εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής στο τμήμα ένταξης καλείται:
?    Να κάνει παρέμβαση στις επιμέρους δυσκολίες των μαθητών (π.χ δυσκολίες στην γραφή, δυσκολίες ανάγνωσης, δυσκολίες στην γραμματική, στην παραγωγή γραπτού λόγου, δυσκολίες στα μαθηματικά κ.α.).
?    Να θέσει και να επιτελέσει στόχους, οι οποίοι είναι διαφορετικοί για κάθε μαθητή, κοινός όμως στόχος για όλους τους μαθητές είναι η ενσωμάτωση των μαθητών στη γενική τάξη.
Προβληματισμοί των γονέων για το Τμήμα Ένταξης:
«Θα κοροϊδεύουν το παιδί μου ότι δεν τα καταφέρνει και πηγαίνει στο Τμήμα Ένταξης!»
Μέσα στην τάξη όλοι γνωρίζουν όλους. Κάθε μαθητής γνωρίζει για τον εαυτό του τις αδυναμίες του και τα δυνατά του σημεία, αλλά γνωρίζει και για τους συμμαθητές του. Η συμμετοχή του στο Τμήμα θα ενισχύσει αρχικά την αυτοπεποίθησή του καθώς θα του προσφέρει δεξιότητες που μέχρι τότε δεν είχε αναπτύξει και αυτό σταδιακά θα του αναγνωριστεί και μέσα στην τάξη με αποτέλεσμα να κερδίσει εκ νέου την αυτοεκτίμηση του και να έχει και καλύτερες ακαδημαϊκές επιδόσεις.
«Το παιδί θα χάνει σημαντικά μαθήματα από την τάξη του!»
Ο μαθητής την ώρα που φοιτά στο Τ.Ε. δουλεύει τις εντοπισμένες δυσκολίες του στη γραφή, στην ανάγνωση, στα μαθηματικά ή την επίλυση προβλημάτων και διδάσκεται παράλληλα στρατηγικές που μπορεί να χρησιμοποιεί μόνος του για να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των μαθημάτων του. Αυτό είναι κάτι που έχει θετικό αντίκτυπο σε όλα τα μαθήματα. Έτσι θα μπορέσει να βελτιώσει την γενική του παρουσία στην τάξη, να αναπτύξει την αυτοπεποίθησή του και να ενισχύσει αποτελεσματικά την επίδοσή του (Κουρμπέτης, Βασίλς, Μαριάννα Χατζοπούλυ και Φλώρα Σαββαλίδου. Διαναπηρικός οδηγός εξειδίκευσης. Αθήνα, 2007).
Η εκπ/κος ειδικής αγωγής
Γ. Ε.

  • te2
  • te3
  • te4
Εμφανίσεις: 388