ΞΕΚΙΝΗΣΕ Η ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΟ 3ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΡΟΣΟΤΣΑΝΗΣ!
ΞΕΚΙΝΗΣΕ Η ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΟ 3ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΡΟΣΟΤΣΑΝΗΣ!
Αγαπητοί/ές μαθητές/τριές μας, αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,
ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ
Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση (τηλεκπαίδευση) στην εποχή μας διακρίνεται σε «ασύγχρονη» (εκπαιδευτικοί και μαθητές επικοινωνούν μεταξύ τους κυρίως σε χρόνο που εξυπηρετεί καλύτερα τον καθένα και προσαρμόζοντας τους χρόνους εργασίας τους με ευελιξία ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της κάθε πλευράς αλλά στη βάση χρονοδιαγραμμάτων και χρησιμοποιώντας e-mails, ιστοσελίδες, blogs, ψηφιακά μαθήματα π.χ. e-class, κυψέλες e-me, google classrooms κ.ά., τηλέφωνα, εκπαιδευτική τηλεόραση κ.τ.λ.) και σε «σύγχρονη» (εκπαιδευτικοί και μαθητές επικοινωνούν ταυτόχρονα και αλληλεπιδρούν σε πραγματικό χρόνο ανταλλάσσοντας απόψεις και εκπαιδευτικό υλικό μέσω ψηφιακών «πλατφορμών» χρησιμοποιώντας κάμερες και μικρόφωνα (π.χ. cisco weber meetings, zoom, meetings.sch.gr κ.τ.λ.).
Η σύσταση που εξέδωσε πρόσφατα το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων αφήνει το περιθώριο στους εκπαιδευτικούς να επιλέξουν τη χρήση τόσο της μιας όσο και της άλλης μορφής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (ή και των δύο) και με ψηφιακά μέσα που γνωρίζει και με τα οποία είναι εξοικειωμένος ο κάθε εκπαιδευτικός, αλλά επιπλέον συστήνει τη χρήση κατά προτίμηση των ψηφιακών εργαλείων τηλεκπαίδευσης που από χρόνια λειτουργούσαν και λειτουργούν κάτω από την «ομπρέλα» του portal του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (το οποίο ανήκει και λειτουργεί υπό την διαχειριστική ευθύνη του ίδιου του ΥΠΑΙΘ) και με τη χρήση κωδικών για την πιστοποιημένη είσοδο εκπαιδευτικών και μαθητών σε αυτό ή τη χρήση πλατφορμών με τις οποίες το ΥΠΑΙΘ συνήψε ειδικές συμφωνίες χρήσης τους.
Αποφασίζοντας ως Σύλλογος Διδασκόντων του σχολείου μας να κινηθούμε μέσα στα πλαίσια των οδηγιών και των περιθωρίων που μας έθεσε το ΥΠΑΙΘ, αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε για τη δική μας περίπτωση κατά προτεραιότητα τις ασύγχρονες μορφές εξ αποστάσεως εκπαίδευσης χωρίς όμως να αποκλείσουμε και τις σύγχρονες και επιπλέον αποφασίσαμε να προτιμήσουμε κυρίως τη χρήση των ψηφιακών εργαλείων που το ίδιο το ΥΠΑΙΘ ελέγχει και διασφαλίζει το πλαίσιο λειτουργίας τους και τη διαχείριση των δεδομένων που αυτά διακινούν. Έτσι λοιπόν, ανάλογα και με τις πρότερες γνώσεις και τις δεξιότητες του κάθε εκπαιδευτικού, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της τάξης του, τον εξοπλισμό που διαπιστώσαμε ότι διατίθεται και από τις δυο πλευρές και άλλα κριτήρια, αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε στην περίπτωσή μας κυρίως τα e-mails, τα τηλέφωνά μας, τις ψηφιακές τάξεις e-class και e-me, τις πλατφόρμες cisco weber meetings και meetings.sch.gr, καθώς και ορισμένα αξιόπιστα άλλα μέσα όπως π.χ. η Edmodo και οι ανεξάρτητες προσωπικές ιστοσελίδες.
Επειδή όμως παρόμοιες επιλογές με εμάς έκαναν και δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί απ’ όλη την Ελλάδα και επειδή την τελευταία εβδομάδα αυξήθηκε αλματωδώς ο αριθμός των μαθητών που είναι εγγεγραμμένοι στο Π.Σ.Δ. από λίγες χιλιάδες σε πολλές εκατοντάδες χιλιάδες (οι εκπαιδευτικοί ήταν ανέκαθεν εγγεγραμμένοι σε αυτό και το χρησιμοποιούσαν στη συντριπτική τους πλειοψηφία), ήταν αναμενόμενο να παρουσιαστούν το τελευταίο 15/μερο πολύ μεγάλα προβλήματα στη λειτουργία του Δικτύου αυτού (παρά τις επείγουσες προσπάθειες αναβάθμισής του) με ιδιαίτερα κουραστικές και εκνευριστικές καθυστερήσεις κατά τις προσπάθειες εισόδου και πολύ περισσότερο εργασίας στις υπηρεσίες του. Είναι πάρα πολλές οι περιπτώσεις εκπαιδευτικών και μαθητών που αναγκάζονται να εργάζονται εντός του δικτύου αργά τη νύχτα ή τα ξημερώματα για να μπορέσουν να ολοκληρώσουν τη δουλειά τους όταν το σύστημα ανακουφίζεται από την τεράστια επισκεψιμότητα που δέχεται καθημερινά (άνω του ενός εκατομμυρίου χρηστών καθημερινά προσπαθούν να εισέλθουν για κάποιες ώρες ο καθένας!).
Σε πείσμα των προβλημάτων που μας ταλαιπώρησαν καταφέραμε τις τελευταίες ημέρες να «χτίσουμε» τα ψηφιακά μας μέσα και το πλαίσιο της λειτουργίας μας καθώς και να εγγράψουμε με τη βοήθειά σας τους μαθητές μας στο Π.Σ.Δ. (έως αυτή τη στιγμή έχουν εγγραφεί οι 101 από τους 108 μαθητές/τριές μας!). Από την Πέμπτη ξεκινήσαμε τις δοκιμαστικές επικοινωνίες μας και από τη Δευτέρα θα αποπειραθούμε να λειτουργήσουμε στη βάση ενός εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος.
Επειδή τα δίκτυα είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένα (τα Λύκεια διατηρούν την ανάγκη διατήρησης προτεραιότητας για ευνόητους λόγους) αλλά κυρίως επειδή η εξ αποστάσεως εκπαίδευση απαιτεί πολύ μεγαλύτερη προσπάθεια κυρίως από την πλευρά του εκπαιδευτικού για να την προετοιμάζει αλλά και του μαθητή για να την παρακολουθεί και να ανταπεξέρχεται στις απαιτήσεις της, η σύσταση που είχαμε από τους παιδαγωγικά υπεύθυνους προϊσταμένους μας ήταν το πρόγραμμα που θα εφαρμόσουμε να περιλαμβάνει μειωμένους χρόνους εργασίας με διδακτικές ώρες διάρκειας 20 λεπτών και διαλείμματα μεταξύ αυτών για την εναλλαγή από μάθημα σε μάθημα και την κάλυψη των περιπτώσεων δυσκολιών στις συνδέσεις και καθυστερήσεων σε αυτές.
Επειδή κι εσείς ως γονείς έχετε, πλέον, μια πρώτη εμπειρία (από την εγγραφή των παιδιών σας) από τις τεχνικές δυσκολίες που υφίστανται στο Π.Σ.Δ. και αντιλαμβάνεστε, πλέον, τόσο τις συνθήκες υπό τις οποίες καλούνται να επικοινωνήσουν οι εκπαιδευτικοί μας με τους μαθητές μας όσο και το ότι, το πιθανότερο, θα υπάρξουν τεχνικές δυσχέρειες προσεχώς κατά τις ασύγχρονες και σύγχρονες επικοινωνίες μας, σας παρακαλούμε αφενός να διατηρείτε την ψυχραιμία σας σε κάθε περίπτωση και την επιμονή και την υπομονή σας και αφετέρου την καλή σας θέληση και διάθεση, και επιπλέον να έχετε υπ όψη σας ότι σε κάθε περίπτωση εάν παρουσιάζονται τεχνικά προβλήματα και για όσο υφίστανται, εν πάση περιπτώσει, αυτά (καθώς καταβάλλεται προσπάθεια να ξεπεραστούν με αναβαθμίσεις στις τεχνολογικές υποδομές) η εναλλακτική λύση στην οποία θα καταφεύγουν οι εκπαιδευτικοί μας θα είναι οι αποστολές και λήψεις e-mails και τα τηλεφωνήματα, των πλέον αξιόπιστων μέσων επικοινωνίας αυτό το χρονικό διάστημα.
Το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμά μας (το οποίο ελπίζουμε να καταστεί δυνατό να εφαρμοστεί με αρκετή ακρίβεια εάν η λειτουργία όλων αυτών των ψηφιακών εκπαιδευτικών εργαλείων που επιλέξαμε αποδειχθεί απρόσκοπτη) θα σας κοινοποιηθεί σήμερα ή το αργότερο αύριο αποκλειστικά με ηλεκτρονικό μήνυμά μας (γι αυτό ελέγχετε τα μηνύματά σας τακτικά).
Από την Πέμπτη 26/3/20 (αρχικά και δοκιμαστικά με επικοινωνία κυρίως με e-mail) και από τη Δευτέρα 30/3/20 (με την είσοδο των μαθητών στις ψηφιακές τάξεις τους e-class, e-me και με άλλους τρόπους) με εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα ξεκίνησε/ξεκινά στο σχολείο μας η προσπάθειά μας να εφαρμόσουμε ένα κατά το δυνατόν λειτουργικό και εφαρμόσιμο πρόγραμμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης των μαθητών μας.
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ
Για να μπορέσουμε να εργαστούμε εκπαιδευτικοί και μαθητές τις επόμενες ημέρες χρειάζεται οι μαθητές και οι γονείς να προσέξετε τα παρακάτω (δείτε και τις συνημμένες εικόνες όπου απαιτείται τις οποίες «φωτογράφισε» ο εκπ. Πληροφορικής μας κ. Κάτσαρης):
1. Καταρχήν όποιος/α μαθητής/τρια δεν έχει δημιουργήσει ακόμη το μαθητικό του λογαριασμό στο Π.Σ.Δ., πρέπει να το κάνει το συντομότερο (στη διεύθυνση https://register.sch.gr/students/) με δική του πρωτοβουλία, διαφορετικά δεν θα μπορέσει να εγγραφεί στα μαθήματά του και να επικοινωνήσει με τους εκπαιδευτικούς της τάξης του, δηλαδή να συμμετάσχει στην προσπάθεια ασύγχρονης εκπαίδευσης του σχολείου μας.
2. Όποιος/α μαθητής/τρια έχει ήδη δημιουργήσει το μαθητικό του λογαριασμό στο Π.Σ.Δ. και δεν έχει ακόμη εγγραφεί στα μαθήματά του (ορισμένοι μόνον έχουν εγγραφεί μέχρι στιγμής καθώς οι υπόλοιποι δεν έκαναν τις ενέργειες που περιγράφονται παρακάτω) πρέπει άμεσα και το συντομότερο και χωρίς καθυστέρηση α) να μπει στην αρχική σελίδα του Π.Σ.Δ. (https://www.sch.gr/), β) να επιλέξει «ηλεκτρονική τάξη» (δες εικόνα 0), γ) να επιλέξει σύνδεση με λογαριασμό Π.Σ.Δ. (εικόνα 1), δ) να πληκτρολογήσει τους κωδικούς του που είχε ορίσει όταν δημιούργησε το μαθητικό του λογαριασμό και τους οποίους δεν πρέπει να τους χάσει ή ξεχάσει (εικόνα 2), ε) στην αρχική σελίδα της τάξης του η οποία λέγεται «χαρτοφυλάκιο» να επιλέξει το πράσινο κουμπί «εγγραφή σε μάθημα» (εικόνα 3), στ) να ψάξει τη λίστα όλων των μαθημάτων που θα του εμφανιστεί, να βρει όλα τα μαθήματα των δικών του δασκάλων και της δικής του πραγματικής τάξης και να τα επιλέξει με κλικ στο κουτάκι του κάθε μάθηματός του (εικόνες 5, 6, 7 και 8) στέλνοντας έτσι αίτημα έγγραφής στους εκπαιδευτικούς του, ζ) όταν οι εκπαιδευτικοί του εγκρίνουν την εγγραφή του θα μπορεί να βλέπει στο χαρτοφυλάκιό του τους τίτλους των μαθημάτων του και να μπαίνει στο καθένα από αυτά επικοινωνώντας με τον εκπαιδευτικό του (εικόνα 9). Προσοχή: κάθε μαθητής πρέπει να εγγραφεί σε όλα τα μαθήματα της τάξης του που θα του εμφανιστούν στη λίστα (π.χ. ένας μαθητής της Β΄ τάξης να εγγραφεί όχι μόνον στα μαθήματα της δασκάλας του αλλά και στη Γυμναστική, στη Θεατρική Αγωγή, στα Αγγλικά κ.τ.λ. της τάξης του, φυσικά).
3. Όταν ο κάθε εκπαιδευτικός δημιουργούσε το κάθε μάθημά του είχε 3 επιλογές (δες εικόνα 10): α) να το κάνει το μάθημά του «ανοιχτό» (ανοιχτό λουκέτο) οπότε μπορεί ένας μαθητής να ενταχθεί σε αυτό χωρίς εγγραφή αλλά με περιορισμένες δυνατότητες αλληλεπίδρασης με τον εκπαιδευτικό του, ενώ θα μπορούν και οι υπόλοιποι μαθητές του σχολείου να βλέπουν το περιεχόμενο του μαθήματός του, β) να το κάνει «κλειστό με εγγραφή» (μισόκλειστο λουκέτο) οπότε ο μαθητής αφού μπει με τους κωδικούς του στην τάξη του πρέπει να υποβάλλει αίτημα εγγραφής του στο μάθημα και αφού ο εκπαιδευτικός του εγκρίνει την εγγραφή του μόνο τότε μπορεί να συμμετέχει στο μάθημά του, και γ) να το κάνει «κλειστό» (κλειστό λουκέτο) οπότε μόνον οι ήδη εγγεγραμμένοι μαθητές στο κάθε μάθημα θα μπορούν να συμμετέχουν σε αυτό. Οι εκπαιδευτικοί μας σε αυτή τη φάση έχουν οδηγίες να κρατήσουν προς το παρόν τα μαθήματά τους «ανοιχτά» ή «κλειστά με εγγραφή», ωστόσο σε μερικές ημέρες θα τα μετατρέψουν όλοι σε «κλειστά» αφού εγγραφούν όλοι οι μαθητές τους. Γι αυτό και πρέπει το συντομότερο (π.χ. έως την προσεχή Τετάρτη το αργότερο) όλοι οι μαθητές να μπουν στην τάξη τους και να κάνουν τις ενέργειες που περιγράφονται στην προηγούμενη παράγραφο.
4. Προσοχή: μπορεί η δασκάλα ενός μαθητή να χρησιμοποιεί τάξη e-me για τα δικά της μαθήματα αλλά οι δάσκαλοι των ειδικοτήτων να χρησιμοποιούν τάξεις e-class! Στην περίπτωση αυτή ο μαθητής πρέπει να εγγραφεί τόσο στην e-me κυψέλη του (κυψέλη=τάξη) όσο και στα μαθήματά του e-class, άρα πρέπει να μπει και στα δύο περιβάλλοντα για να εγγραφεί.
5. Στις περιπτώσεις σύγχρονης τηλεκπαίδευσης με τη χρήση των πλατφορμών cisco weber meetings ή meetings.sch.gr οι μαθητές ακολουθούν τις οδηγίες που τους έχουν στείλει ή θα τους στείλουν οι εκπαιδευτικοί τους. Το ίδιο και για τις περιπτώσεις χρήσης άλλων ασύγχρονων ψηφιακών εργαλείων όπως οι προσωπικές ιστοσελίδες των εκπαιδευτικών μας ή πλατφορμών όπως π.χ. η Εdmodo.
6. Όποιος μαθητής δυσκολεύεται να υλοποιήσει τα παραπάνω μπορεί να ζητήσει τη βοήθεια του/της δασκάλου/ας του με την αποστολή κατά προτίμηση e-mail ή και τηλεφωνικά ώστε να τον καθοδηγήσει βήμα βήμα, αφού όμως εξαντλήσει την προσπάθειά του να υλοποιήσει τα βήματα που περιγράφονται παραπάνω.
7. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση όπως και η κανονική εκπαίδευση (ίσως και περισσότερο) απαιτεί την τήρηση των καθορισμένων κανόνων και την ύπαρξη αισθήματος ατομικής ευθύνης. Για να πετύχει το όλο εγχείρημα πρέπει τόσο οι εκπαιδευτικοί όσο και οι μαθητές και οι μαθήτριες να τηρούν τις οδηγίες που τίθενται και τα χρονοδιαγράμματα, να συμπεριφέρονται με υπευθυνότητα και συνέπεια, να προσέχουν ιδιαίτερα το τι γράφουν ή λένε επικοινωνώντας μεταξύ τους και γενικά να τηρούν των κώδικα δεοντολογίας που ισχύει γενικότερα για το διαδίκτυο.
8. Σε κάθε περίπτωση, σας παρακαλούμε, ακολουθήστε τις ιδιαίτερες οδηγίες που σας έχουν στείλει ή θα σας στέλνουν τακτικά οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας και τις προδιαγραφές που θέτουν αυτοί, παρακολουθώντας τακτικά τις συνδέσεις σας και διατηρώντας την επικοινωνία σας μαζί τους.
Καλή επιτυχία σε όλες και σε όλους μας! Καλή Αρχή!
Ο Δ/ντής του 3ου Δημοτικού Σχολείου Προσοτσάνης
Χαράλαμπος Τσορτανίδης
Εμφανίσεις: 356